En època de Bach la Nativitat de Crist es celebrava, com la
Pasqua i la Pentecosta, en tres dies successius: 25, 26 i 27 de desembre. Per
al primer dels tres dies conservem, per data de composició, les cantates BWV
63, 91, 110, 197a, 191 i la primera de l'Oratori de Nadal BWV 248. Tot seguit
mirarem d'il·luminar una de les cantates més obscures de Bach, la cantata BWV
191, que aparentment va sonar a Leipzig algun dia de Nadal de la dècada de
1740. I és que el misteri més absolut envolta aquesta obra, cantada en llatí,
que consta de només tres moviments, tots ells extrets de la Missa en Si menor
BWV 232. El text, tantes vegades musicat en misses i
magnificats, prové de l'Evangeli de LLuc 2, 14.
Aquests tres moviments són el Gloria, el Domine
Deus i el Cum Sancto Spiritu, conservant el primer el text
de la missa mentre que als altres dos se'ls adapta un nou text. Podem dubtar
seriosament de si estem davant d'una veritable cantata de les que
s'interpretaven abans i després del sermó o d'algun altre tipus d'obra. La
partitura original sembla apuntar a la primera opció, car divideix la cantata
en dues parts quan indica que els moviments segon i tercer s'han
d'interpretar post orationem.
Sigui com sigui, la investigació dóna per segura la seva
destinació al dia de Nadal, potser per a substituir el cant del
tradicional Gott in der Höhe sei Ehr i sense descartar que fos
acompanyada d'una altra cantata convencional. La cronologia es sustenta
solament en el fet que la música prové de la Missa en Si menor, obra que assolí
la seva forma definitiva a principis de la dècada de 1740. Christoph Wolff
acota aquesta cronologia a algun Nadal entre els anys 1743 i 1746, la qual cosa
convertiria aquesta obra en una de les darreres cantates de Bach.
Musicalment, resulta destacable la utilització d'un cor a 5
veus, cas únic entre les cantates de Bach que només es repeteix a la cantata
BWV 31. El dispositiu és el de les grans diades, amb tota l'orquestració de
cordes i vents capitanejada per trompetes i timbales.
Arrenca la cantata amb el Gloria in Excelsis Deo tal
qual apareix a la Missa, amb la seva estructura en dues parts: La primera,
celestial, presenta al meu parer un dels temes musicals més bells de la
producció bachiana. A la segona, una enorme fuga de ritme pausat estendrà la
pau arreu de l'Univers. La fanfàrria de trompetes i timbales apareixerà en
moments precisos i tancarà el moviment enmig de la solemnitat més absoluta.
El segon moviment és un duet de soprano i tenor on, amb la música de l'excels Domine Deus de la Missa es canta ara la
primera part de la doxologia menor Gloria Patri et Filio et Spiritui
Sancto, que Bach ja havia posat en música al final del Magnificat, també obra nadalenca. Sobre el
pizzicato de les cordes els cantants intrinquen les seves veus, que semblen
recosides per la flauta. Com en la Missa, la bellesa d'aquesta peça és absoluta, tot i que el text sembla encaixar de manera més
forçada. Aquí Bach prescindirà de la coda final de 21 compassos que a la Missa
condueix de la tonalitat de sol major a la de si menor del número següent.
El tercer moviment és el que més diferències presenta
respecte a la Missa en si menor: A l'espectacular Cum Sanctu Spiritu se
li adapta un text lleugerament més llarg, la qual cosa implica una sèrie de
modificacions que, en tot cas, no arriben a afectar l'estructura bàsica del
moviment, que resta perfectament recognoscible tot i que de nou l'encaix és un
xic aspre. Aquest text és el mateix que tanca el Magnificat: Sicut erat
in Principio, et nunc, et semper et in saecula saeculorum, Amen.
Resulten destacables les dues maneres en què Bach adapta el
concepte in saecula saeculorum, que es canta a voltes en
llargues notes formant uns acords impressionants, i a voltes en inacabables
cadències de notes lligades. Podrien semblar dues tècniques antagòniques, però
realment funcionen igual de bé a l'hora de suggerir el concepte d'eternitat.
Tot el moviment es basa en la frenètica alternança de
passatges dialogats entre les veus dels cor amb sensacionals segments fugats on
el geni de Bach desplega la seva habitual i sublim tècnica arquitectònica a
l'hora de permutar les veus, que confluiran, després d'una estratosfèrica
escalada, a l'Amen final.
J.M.S.
Cantata BWV 191
GLORIA IN EXCELSIS DEO
Possiblement destinada a la Feria I Nativitatis Christi (Dia de Nadal)
Estrenada: Probablement un 25 de desembre entre 1740 i 1746
Text: Ev. de Sant Lluc (Nº 1) i Doxologia menor (Nº 2 i 3)
La música d'aquesta obra és extreta de la
Missa en Si menor BWV 232, amb alguna modificació.
1. COR
Glória a Déu a dalt del Cel
I a la Terra pau
Als homes de bona voluntat.
(Extret de BWV 232)
***
2. DUETTO (Soprano, Tenor)
Glòria al Pare, i al Fill
I a l'Esperit Sant.
(Música modificada del Domine Deus de BWV 232)
***
3. COR
Tal com era al principi, i ara i sempre
Pels Segles dels segles. Amen.
(Música modificada del Cum Sanctu Spiritu de BWV 232)
Traduïda per Josep-Miquel Serra
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada