2/9/17

LES CANTATES CORALS

Durant el segon any com a Kantor de l'església de Sant Tomàs de Leipzig, Bach composà el que hom anomena cicle de les "cantates corals". L'inicià l'11 de juny de 1724, Primer Diumenge després de la Trinitat i el va concloure el 25 de març de 1725, Festa de l'Anunciació que coincidí amb el Diumenge de Rams. Durant gairebé 10 mesos Bach va escriure un  total de 40 d'aquestes cantates, obres basades totes elles en corals tradicionals de l'església luterana. Els textos són anònims, tot i que Christoph Wolff creu que l'autor fou Andreas Stubel, Konrektor de l'escola de St. Tomàs, que morí sobtadament el 27 de gener de 1725 tot just publicats els llibrets fins a la festa de l'Anunciació per a la qual estava destinada la que va esdevenir darrera cantata coral del cicle, la cantata WIE SCHÖN LEUCHTET DER MORGENSTERN BWV 1.
Generalment l'estructura de les cantates d'aquest cicle és sempre la mateixa: Les estrofes primera i darrera de la coral són traslladades literalment als moviments primer i darrer de la cantata, mentre que els versos intermedis són reelaborats a la cantata en forma d'àries i recitatius, mantenint les idees bàsiques però amb una nova redacció poètica.

Cantates corals de 1724-25

Dominica I Post Trinitatis, 11 juny 1724: O Ewigkeit, du Donnerwort BWV 20 
Dominica II Post Trinitatis, 18 juny 1724: Ach Gott, vom Himmel sieh darein BWV 2
Festo S. Johannis Baptistae, 24 juny 1724: Christ unser Herr zum Jordan kam BWV 7
Dominica III Post Trinitatis, 25 juny 1724: Ach Herr, mich armen Sünder BWV 135
Festo Visitationis Mariae + Dominica  IV P. T, 2 juliol 1724: Meine Seel erhebt den Herren BWV 10
Dominica V Post Trinitatis, 9 juliol 1724: Wer nur den lieben Gott läßt walten BWV 93
No s'ha conservat cap cantata per al Dominica VI Post Trinitatis de 1724
Dominica VII Post Trinitatis, 23 juliol 1724: Was willst du dich betrüben BWV 107
Dominica VIII Post Trinitatis, 30 juliol 1724: Wo Gott der Herr nicht bei uns hält BWV 178
Dominica IX Post Trinitatis, 6 agost 1724: Was frag ich nach der Welt BWV 94
Dominica X Post Trinitatis, 13 agost 1724: Nimm von uns, Herr, du treuer Gott BWV 101
Dominica XI Post Trinitatis, 20 agost 1724: Herr Jesu Christ, du höchstes Gut BWV 113
No s'ha conservat cap cantata per al Dominica XII Post Trinitatis de 1724
Dominica XIII Post Trinitatis, 3 setembre 1724: Allein zu dir, Herr Jesu Christ BWV 33
Dominica XIV Post Trinitatis, 10 setembre 1724: Jesu, der du meine Seele BWV 78
Dominica XV Post Trinitatis, 17 setembre 1724: Was Gott tut, das ist wohlgetan BWV 99
Dominica XVI Post Trinitatis, 24 setembre 1724: Liebster Gott, wenn werd ich sterben? BWV 8
Festo Michaelis, 29 setembre 1724: Herr Gott, dich loben alle wir BWV 130
Dominica XVII Post Trinitatis, 1 octubre 1724: Ach, lieben Christen, seid getrost BWV 114
Dominica XVIII Post Trinitatis, 8 octubre 1724: Herr Christ, der einge Gottessohn BWV 96
Dominica XIX Post Trinitatis, 15 octubre 1724: Wo soll ich fliehen hin BWV 5
Dominica XX Post Trinitatis, 22 octubre 1724: Schmücke dich, o liebe Seele BWV 180
Dominica XXI Post Trinitatis, 29 octubre 1724: Aus tiefer Not schrei ich zu dir BWV 38    
Dominica XXII Post Trinitatis, 5 novembre 1724: Mache dich, mein Geist, bereit BWV 115
Dominica XXIII Post Trinitatis, 12 novembre 1724: Wohl dem, der sich auf seinen Gott BWV 139
Dominica XXIV Post Trinitatis, 19 novembre 1724: Ach wie flüchtig, ach wie nichtig BWV 26
Dominica XXV Post Trinitatis, 26 novembre 1724: Du Friedefürst, Herr Jesu Christ BWV 116
Dominica I Adventus, 3 desembre 1724: Nun komm, der Heiden Heiland BWV 62
Feria I Nativitatis Christi, 25 desembre 1724: Gelobet seist du, Jesu Christ BWV 91
Feria II Nativitatis Christi, 26 desembre 1724: Christum wir sollen loben schon BWV 121
Feria III Nativitatis Christi, 27 desembre 1724: Ich freue mich in dir BWV 133
Dominica Post Nativitatis Christi, 31 desembre 1724: Das neugeborne Kindelein BWV 122
Festo Circumcisionis Christi (Cap d'Any), 1 gener 1725: Jesu, nun sei gepreiset BWV 41
Festo Epiphanias, 6 gener 1725: Liebster Immanuel, Herzog der Frommen BWV 123
Dominica I Post Epiphanias, 7 gener 1725: Meinen Jesum laß ich nicht, BWV 124
Dominica II Post Epiphanias, 14 gener 1725: Ach Gott, wie manches Herzeleid BWV 3
Dominica III Post Epiphanias, 21 gener 1725: Was mein Gott will, das g'scheh allzeit BWV 111
Dominica Septuagesimae, 28 gener 1725: Ich hab in Gottes Herz und Sinn BWV 92
Festo Purificationis Mariae, 2 febrer 1725: Mit Fried und Freud ich fahr dahin BWV 125
Dominica Sexagesimae, 4 febrer 1725: Erhalt uns, Herr, bei deinem Wort BWV 126
Dominica Estomihi, 11 febrer 1725: Herr Jesu Christ, wahr' Mensch und Gott BWV 127
Festo Annunciationis Mariae + Dominica Palmarum, 25 Març 1725: Wie schön leuchtet der Morgenstern BWV 1

La hipotètica mort del llibretista obligà Bach a cercar solucions d'emergència: Per la pasqua de 1725, una setmana després de la BWV 1, reestrenà una cantata molt antiga, la BWV 4. El llibret posat en música és una coral completa de Martí Luter, per la qual cosa la podem considerar una cantata coral tot i que diferent de les que conformen el cicle que Bach estava musicant des de l'estiu anterior.
Després seguiren uns quants diumenges amb cantates que semblen ser obra del mateix llibretista, tot i que el seu nom és desconegut: Les BWV 6, 42 i 85 celebraren el Dilluns de Pasqua, el Dominica Quasimodogeniti i el de Misericòrdia respectivament. 
Llavors, a partir del Dominica Jubilate (22 d'abril), començà Bach a utilitzar llibrets de la poetessa Christiana Mariana von Ziegler, amb els quals va compondre les 9 cantates restants fins a la festa de la Trinitat, completant així les cantates del seu segon any a la Cantoria de St. Tomàs. Aquestes cantates (BWV 103, 108, 87, 128, 183, 74, 68, 175 i 176) només de forma molt tangencial es podrien considerar cantates corals. Tot i que Ziegler generalment conclou els seus llibrets amb una coral, molt poques vegades els inicia i els moviments intermedis tampoc són derivació d'una coral. En aquest aspecte, les cantates amb text de Ziegler que més s'assemblarien a les del cicle de cantates corals serien les BWV 68 i 128.

En anys posteriors, Bach va continuar composant esporàdicament cantates basades en corals, tot i que amb característiques diferents de les del cicle de 1724-25. Aparentment, l'objectiu era completar les festivitats que havien quedat vacants en aquell cicle:

1725: Lobe den Herren, den mächtigen König der Ehren BWV 137, cobriria el forat del Dominica XII Post Trinitatis de 1724.
1727: Ach Gott, wie manches Herzeleid BWV 58, per al Dominica Post Festum Circumcisionis Christi, festivitat que no es va esdevenir l'any 1725.
1731: Wachet auf, ruft uns die Stimme BWV 140 per al Dominica XXVII Post Trinitatis que no va existir l'any 1724.
1732: Ich ruf zu dir, Herr Jesu Christ BWV 177, per al Dominica IV Post Trinitatis que l'any 1724 havia coincidit amb la Festo Visitationis Mariae.
1732: Es ist das Heil uns kommen her BWV 9, de datació molt complicada, cobriria el forat del Dominica VI Post Trinitatis de 1724, tot i que és possible que hagués estat escrita aquell mateix any.
1735: Wär Gott nicht mit uns diese Zeit BWV 14, per al Dominica IV Post Epiphanias, que no es va produïr l'any 1725.
J.M.S.