10/4/20

LES ALTRES PASSIONS

Els fet que els primers biògrafs de Bach li atribueixin la composició de 5 passions ha estat font de controvèrsia des de fa dues centúries. Es conserven solament dues sobre les que no hi ha cap dubte: Les passions segons Sant Joan BWV 245 i Sant Mateu BWV 244, obres que Bach estrenà a Leipzig els anys 1724 i 1727 respectivament.
D'una tercera passió, segons Sant Marc i catalogada al BWV 247, sabem del cert que fou escrita per Bach i estrenada a Leipzig l'any 1731. Desgraciadament, n'hem perdut la música i només ens ha arribat el text, obra de Christian Friedrich Henrici àlies Picander, gràcies al qual sabem que fou estrenada el 23 de març d'aquell any. Això sí, també sabem que gran part de les àries i cors d'aquesta passió provenien de música escrita anteriorment, així que després de dècades d'esforç els investigadors han pogut reconstruir gran part de l'obra, en concret uns 25 números. Les àries i cors perviuen de diverses cantates, com la BWV 198, i les corals romanen a la col·lecció que publicaren C. P. E. Bach i J. P. Kirnberger. Els passatges recitats serien els únics que, per desgràcia, sembla que mai recuperarem.

Aquí tenim alguns dels fragments identificats en altres obres:

Cor inicial Geh, Jesu, geh: BWV 198, 1
Ària de contralt Mein Heiland: BWV 198, 5
Ària de soprano Er kommt, er kommt: BWV 198, 3
Ària de contralt Falsche Welt: BWV 54, 1
Ària de tenor Mein Tröster ist nicht mer: BWV 198, 8
Cor Pfui dich, wie fein: BWV 248, 45
Cor final Bei deinem Grab: BWV 198, 10
Amb certes reserves es sospita que el cor Wir habet gehöret perviu a BWV 258, 28 i que l'ària  de soprano Welt und Himmel ho fa a la cantata BWV 7, 2.

Però encara no s'han acabat els interrogants referents a aquesta obra. I és que aquesta passió podria ser la mateixa que s'esmentava l'any 1764 en un catàleg de la casa editorial Breitkopf de Leipzig. La descripció d'aquest manuscrit era la següent: Anonymo, Passions-Cantate, secundum Marcus. Geh Jesu geh zu deiner Pein. Aquest incipit coincideix amb el llibret de Picander per a la Passió segons Sant Marc de Bach, i no es coneix cap altre compositor que l'utilitzés. El catàleg indica també la instrumentació de l'obra: Flautes travesseres, oboès d'amore, violins, violes da gamba i baix continu És una instrumentació poc habitual, que coincideix curiosament amb la de la cantata BWV 198, sobretot pel detall de les violes. 
Ara bé: Per què se li atribueix autoria anònima? No sabien que era de Bach, mort només feia 14 anys? D'on l'havien tret, sinó d'algun dels seus hereus? Encara que el manuscrit no estigués signat, ningú en una editorial de la mateixa Leipzig coneixia la grafia de Bach o dels seus deixebles?
Així doncs, sembla que seguirà el misteri, tot i que la identificació del manuscrit ofert per l'editorial amb la Passió segons Sant Marc de Bach sembla evident. I, com veurem tot seguit, no serà la única vegada que als catàlegs de Breitkopf apareguin  misterioses obres perdudes de Bach...



La quarta passió bachiana de la qual tenim constància és la Passió segons Sant Lluc, que Schmieder catalogà al BWV 246. Ens ha arribat completa, però tot i que Philipp Spitta la considerava una obra de joventut de Bach, des del primer moment presentà mols dubtes i actualment es dóna per fet que aquesta passió no és seva. De fet, ja l'any 1838 el propi Fèlix Mendelssohn deixava clara la qüestió en una carta al seu amic Franz Hauser, que havia comprat el manuscrit després d'haver estat 60 anys en mans del Kantor de Sant Tomàs Johann Gottfried Schicht: 

Sento que n'hagis pagat tant. Sens dubte, com a autògraf autèntic val la pena, però no és menys cert que aquesta música no és la seva. Preguntes per quins motius mantinc aquesta opinió: Per proves intrínseques, tot i que és de mal dir ja que és propietat teva. Però només cal mirar la coral "Weide mich und mach". Si és que és de Sebastian, que em pengin! Certament és a la seva escriptura, però és massa neta, ha de ser una còpia. Em demanes de qui pot ser. De Telemann, de Michael Bach, de Locatelli, Altnickol, Jungnickel o Nickel, vés a saber! Però no de Bach.

La realitat és que tot i no ser seva, Bach devia tenir aquesta obra en alta estima, ja que en feu còpia i l'executà a Leipzig en diverses ocasions (la investigació contempla almenys tres interpretacions els anys 1730, 1735 i 1745). El manuscrit conservat és, per la seva falta de correccions i les seves moltes abreviatures, clarament una còpia realitzada amb certa pressa. L'escriptura és de el propi Bach fins al foli 23, i fins al foli 57 del seu fill C. P. Emmanuel. Actualment les hipòtesis més sòlides atribueixen l'autoria d'aquesta passió a Johann Melcior Molter o Gottfried Heinrich Stölzel, a qui s'atribueixen també la cantata BWV 200 i l'ària Bist du bei mir, present al Quadern d'Anna Magdalena.

Tot i això, la història es complica quan comprovem de nou que l'editorial Breitkopf oferia l'any 1761 una Passions unser Herrn Jesu Christ, nach dem Evangelisten Lukas, à 2 Traversi, 2 Oboi, Taille, Bassono, 2 Violini, Viola, 5 Voci ed Organo. Era aquesta passió la catalogada avui en dia al BWV 246? En principi no ho devia ser, ja que la BWV 246 no és a 5 veus sinó a 4. 
Es tractava doncs d'un simple error de l'editorial, o s'ha perdut una Passió segons Sant Lluc autèntica, escrita per Bach?  Però de ser així, seria molt difícil que no n'hagués quedat cap altre rastre ni constància, car una passió no passa inadvertida. Hi hauria d'haver alguna menció en algun registre municipal, parroquial o particular, o algun text imprès que certifiqués l'existència d'aquesta obra...
Però no n'hi ha.
I de la hipotètica cinquena passió, què se'n sap?  Doncs encara que siguin indicis realment eteris, els investigadors n'han trobat algun. Per exemple, hi ha sospites d'una passió de l'època de Weimar que podria haver estat estrenada a Gotha el 26 de març de 1717 de la qual alguns fragments haurien estat inclosos a la versió de 1725 de la Passió segons Sant Joan i també a la cantata BWV 55, de 1726. Com veiem, de moment només són simples especulacions.
Així, el misteri de les passions de Bach continua, per a delit dels investigadors.
J.M.S.

 
 Passió segons Sant Marc BWV 247


 
Passió segons Sant Lluc BWV 246