5/2/17

BWV 143

Avui tanquem el Cicle d'Epifania amb el cinquè diumenge, una festivitat per a la qual no s'ha conservat cap cantata. Així que a La Cantata del Diumenge escoltarem dues breus cantates per al dia de Cap d'Any, les BWV 143 i 16.
La primera d'elles és una de les obres més controvertides del BWV: Ens ha arribat per fonts secundàries, en manuscrits posteriors a l'època de Bach, i no sabem ni tan sols la seva destinació, que s'ha atribuït a la festa de Cap d'Any en base a algun passatge del text (el final dels moviments 4 i 6).
De la cronologia ja ni en parlem: Spitta i A. Schering la dataven l'any 1735 en base a les referències que fa el text a les calamitats que assolen altres regnes (que, pensen, podrien referir-se a la Guerra de Successió polonesa de 1733-38). És aquest un aspecte no gaire concloent, atès que en vida de Bach Europa va estar en guerra gairebé de manera permanent.
Alfred Dürr, per contra, situa l'obra a l'època primigènia (1708-14) i Konrad Küster la situa al Cicle de Weimar (1714-17). Finalment, segons A. Basso, pertanyeria al 5è cicle de cantates de Leipzig, que s'hauria conservat residualment.
En el que semblen estar d'acord tots els analistes és en l'autoria bachiana de l'obra.
Però jo pobre de mi, què voleu que us digui... tinc molts dubtes i tiraria per la via familiar: No estarem davant d'una d'aquelles cantates d'algun parent que Bach copiava i interpretava a Leipzig quan no tenia temps d'escriure ell mateix les cantates? Sabem del cert que en algunes ocasions (com l'any 1726) Bach va executar a Leipzig nombroses cantates del seu cosí Johann Ludwig Bach, músic de la cort de Meiningen...
En fi, vosaltres mateixos podreu jutjar: